Josef Petrásek - rozhovor

16.04.2018

Dnes přinášíme rozhovor s panem Josefem Petráskem, jehož tvůrčí skupina stojí za mnoha a mnoha počiny. Napřiklad za skvělým dabingem Titanicu.

Jakou jste vystudoval školu? Vystudoval jsem ČVUT-FEL.

Po revoluci jste založil firmu PO.ET.A - na co byla zaměřená? Před revolucí jsme založili družstvo BONTON, které bylo po revoluci přeměněno na BONTON a.s. Firma PO.ET.A byla založena jako podpůrná společnost Studia Budíkov. V té době se mimo nahrávání hudby a dabingů duplikovaly ve studiu audio a video kazety. Bylo nutné je potiskovat a tak vznikla tato společnost. Zkratka POtiskETiketAčárový kod. S nástupem nových technologií ztratila původní výroba smysl ale název zůstal.

Jak jste se dostali k zakázkám na dabování? Dabing - Studio Budíkov bylo v té době nadstandardně zvukově vybavené a mimo zakázek pro BONTON se dělaly kinodabingy pro GEMINI FILM, dále pro všechny další společnosti a televize a jako perlička třeba veškeré hudební a zvukové kompilace pro ČS aerolinie.

Nemáte přímo své studio, ale jako produkční firma natáčíte v jiných studiích. Máte to nějaké výhodny nebo nevýhody? Přemýšlel jste někdy o vlastním studiu? POETA vlastní jednopatrovou budovu, kde jsou jednak v prvním patře - projekční místnost s plátnem, 4 pracoviště pro přípravu materiálů pro dabing/audio/video, veliké úložiště dat, samozřejmě vysokorychlostní připojení, 2 pracoviště pro výrobu titulků a 3 videostřižny. V podkoroví sklady a archiv. A přízemí je v současné době v rekonstrukci, buduje se větší nahrávací studio, které bude sloužit hlavně pro hudební účely.

Zkusil jste si někdy něco zrežírovat nebo nadabovat? Dabování - tak můj hlas ani nikoho z rodiny se na to nehodí. Několikrát jsem ale zaskakoval za zvukaře. Režii a úpravu jsem si zkusil při výrobě dokumentů, které jsme natáčeli po celém světě s Martinem Kratochvílem, duchovním otcem a vizionářem těchto i všech ostatních projektů.

Jste zpětně rád, že jste se zaměřeli na dabing? Samozřejmě když u něčeho jste aktivně přes 25 let, tak to vypovídá samo.

Co si myslíte o současném dabování do kin, sami jste začali před pár lety dělat projekty do kin a mají hezký ohlas? V současné době se k tomuto ale i dostavají firmy, které s tím nemají zkušenosti. U projektů do kina je zásadní to, že i postavy v pozadí jsou na plátně obrovské a tedy k nim musí režisér, úpravce i zvukař samozřejmě adekvátně přistupovat. Výsledný zvukový mix je důležité realizovat v certifikovaných prostorách (míchací haly), aby byl dán zvuku prostor. Pokud se někdy převede video dabing do kina nemusí to vždy dobře dopadnout. Jako výjimku bych uvedl dabing Titaniku (původně pro VHS), který byl použit po 20 letech pro kinoprojekci při příležitosti převodu obrazu do 3D. Byl jsem v kině při premiéře hodně nervózní, ale dopadlo to skvěle díky tehdejší úžasné práci pana Antonína Navrátila a Bohdana Tůmy co se režie a úpravy týká, zvukařů - pana Antonína Němce a Tomáše Bělohradského a samozřejmě herci byli skvělí. Peníze hrají velkou roli, ale rozhodující je přístup zúčastněných. K tomu kdo dostává nebo nedostává zakázky bych se nechtěl vyjadřovat.

Raději dabing či titulky? Jsme v České republice. Čeština je okouzlující a těžká řeč, která by měla být chráněna a podporována. Dabing i titulky mají svá úskalí a omezení, ale díky za ně. Obojí má vzhledem k rozpočtům své místo, protože nesmíme zapomenout, že v České republice žije cca 10 milionů obyvatel a počet premiér je poměrně veliký. Jednou jsem dostal otázku proč se titulkuje, nebo dabuje, protože třeba ve Finsku už každé dítě umí perfektně anglicky a tak jsou filmy vysílány v originále. Nechci nijak polemizovat s tím co je pro danou zemi to nejlepší, ale chránit jazyk, zvyky a tradice se jeví jako stále silnější a potřeba cítit se někde doma je velmi důležitá pro zdravý rozvoj a myšlení člověka. Dabing či titulky tomu doufám napomáhají.

Co rád děláte ve volném čase? Máte kapelu, restauraci, co děláte nejraději? Co se týká volného času jsem stálým členem hudebních skupin EXTEMPORE a SCREWBALLS, které se věnují především vlastní tvorbě a příležitostně doprovázím zpěvačku Shaymo Osomo která pochází z Lagosu a studuje v Praze třetím rokem medicínu. Rodinou restauraci navštěvuji pravidelně hlavně jako konzument bdící nad kvalitou jídla a pití a jako pomocník při organizacích hudebně zábavných pořadů odehrávajících se v přilehlých prostorách restaurace.

Děkujeme za rozhovor.